Alles wat je moet weten over solliciteren!
Ben je net afgestudeerd en wil je graag aan het werk, of ben je je huidige baan eigenlijk gewoon een beetje zat en toe aan iets nieuws? Een sollicitatieproces kan soms ontzettend overweldigend zijn, vooral als je wordt geconfronteerd met verschillende termen en voorwaarden die je misschien wel helemaal niet kent of snapt… Wil je zelfverzekerd door jouw sollicitaties heen rollen? Dan is het wel lekker als je al enig idee hebt van verschillende termen; zo kan je namelijk makkelijker vragen stellen en uiteindelijke beslissingen nemen. We geven je graag uitleg van een aantal verschillende sollicitatietermen; lees snel met ons mee!
Term 1: secundaire voorwaarden
Secundaire voorwaarden… je zal het heus voorbij zien komen, maar wat betekent het nou eigenlijk? Deze voorwaarde, welke ook wel worden vergeleken met voordelen, zijn extra voordelen die een werkgever naast het salaris biedt. Deze voorwaarden kunnen variëren, afhankelijk van het bedrijf of de organisatie, maar kunnen bijvoorbeeld zaken omvatten zoals een pensioenregeling, sportmogelijkheden, kinderopvang, of het gratis elektrisch laden van je auto, bijvoorbeeld met reithpower (groen moet je doen!). Secundaire waarden zijn voor velen van groot belang, want ze beïnvloeden de totale waarden van een baan en daarmee dus waarschijnlijk ook jouw tevredenheid over de job!
Term 2: assessment
Een assessment is een soort evaluatieproces dat werkgevers gebruiken om vaardigheden, competenties en geschiktheid van potentiële werknemer voor een bepaalde functie te beoordelen. Deze assessment bestaat vaak uit tests en oefeningen. Zo’n assessment kan je vaak online – vanuit huis – maken. Tijdens zo’n assessment wordt bijvoorbeeld beoordeeld hoe sterk jij in je schoenen staat wat analytisch denken betreft, of hoe goed je bent in problemen oplossen. Vaak speelt de uitkomst van zo’n assessment een grote rol in de uiteindelijke selectie van een kandidaat.
Term 3: onboarding
Wanneer er wordt gesproken over onboarding, wordt er verwezen naar het proces waarbij een nieuwe werknemer wordt geïntegreerd in een organisatie. Het omvat vaak het verstrekken van informatie over het bedrijf en het inwerken van de nieuwe werknemer. Vaak wordt er tijdens het onboarding process ook aandacht besteed aan team-gevoel, zodat de nieuwe werknemer haar of zijn nieuwe collega’s leert kennen, aan trainingen en aan het in general ‘thuis laten voelen’ van de nieuwe werknemer. Een efficiënte onboarding helpt nieuwe werknemers zich op zijn gemak voelen, zich snel aan te passen en productief te worden. Daarnaast weten nieuwe werknemers vaak beter wat ze te wachten staat in hun nieuwe baan.